FAQS

Top Tien slechte excuses om niet te gaan ligfietsen:

1. Ik denk dat ik niet van mijn vrouw mag.

2. Ik heb last van mijn rug.

3. Ik denk dat ik voor dorpsgek word aangezien.

4. Als het regent wordt je veel natter.

5. Dan kom ik bezweet op het werk.

6. Ik ben bang dat ik omval.

7. Ik denk dat je er een stijve nek van krijgt.

8. Je kan niet zoveel bagage meenemen denk je.

9. Ligfietsen zijn duur.

10. Ik vind ligfietsen raar en dus stom.

Q?

Ik weet niet of ik het wel leuk zal gaan vinden.

A.

Net als alle andere dingen die je niet eerder hebt gedaan, kom je er pas achter of je het leuk vind door het te doen.
Maar om op een weliswaar leuk geprobeerde zelfbouw fiets te gaan proberen heeft natuurlijk niet hetzelfde plezier als een gewone goede ligfiets.

Q?

Ligfietsen zijn zo duur.

A.

Net als andere ‘dure’ fietsen zijn ligfietsen van hoge kwaliteit. Er zijn nogal wat ligfietsers die voor ze ligfietsten met regelmaat een standaard frame binnen 1 of 2 jaar kapot kregen en nu al jaren zonder problemen op dezelfde ligfiets rijden.
De ligfietsproducerende bedrijven zijn ook veel kleiner dan de fabrieken waar de fietsen in grote aantallen van de lopende band rollen.
Elke ligfiets wordt speciaal naar wens van de klant opgebouwd.

Q?

Heb je niet meer stallingruimte nodig?

A.

Nee. Al lijkt hij langer omdat hij lager is, de meeste ligfietsen zijn ongeveer even lang (en breed) als een gewone fiets.

Q?

Val je niet gemakkelijk achterover?

A.

Nee, juist niet! Omdat het zwaartepunt (het gewicht) veel lager zit, kun je een steile helling op zonder dat de fiets de neiging heeft om te kantelen. Om dezelfde reden kunnen ligfietsers heel hard remmen zonder over de kop te slaan!

Q?

Kun je voldoende bagage meenemen?

A.

Ja, op een ligfiets kan zeker zoveel bagage als op een randonneur, alleen de manier van bepakken is anders. Je kunt behalve achterop, ook bagage kwijt onder je stoeltje. Voordeel is dat je niets aan je voorwiel hoeft te hangen. Het grootste probleem is eigenlijk dat je je in moet houden om niet teveel op vakantie mee te nemen.

Q?

Is een ligfiets echt sneller?

A.

Ja. Door de liggende houding op een ligfiets vang je veel minder wind, al gauw zo’n 50% minder. Zo staat het uurrecord op een ligfiets nu op ruim 81 km. (Lars Teutenberg) en het uurrecord met een “gewone” racefiets op ‘slechts’ ruim 56 km. (Chris Boardman).

Q?

Krijg je een stijve nek op een ligfiets?

A.

Nee, eigenlijk zou een ligfiets een zitfiets moeten heten. De houding op een ligfiets is het best te vergelijken met het zitten in een relaxfauteuil, terwijl rijden op een recht-op fiets het meeste lijkt op zittend op een keukenkruk en dan de krant lezen die voor je op de grond ligt. Waar krijg je nou een stijve nek van?

 

 

Q?

Kun je met een ligfiets de bergen in?

A.

Zeker wel. De recht-opfietser moet in de trappers gaan staan om goed de heuvel op te komen. Daarbij zetten de benen zoveel kracht, dat via de armen het lichaam op de plaats moet worden gehouden. Dat is verspilde energie. De ligfietser die evenveel kracht zet wordt gewoon wat steviger in zijn stoeltje gedrukt en kan het bovenlichaam blijven ontspannen.


Q?

Krijg je geen klap als je door een kuil rijdt?

A.

Nee, op een ligfiets met vering niet. Die vering is nodig omdat je niet even op de trappers kunt gaan staan als er een kuil komt. De vering op een ligfiets werkt zo goed dat mensen met rugklachten beter voor een ligfiets dan een gewone fiets kunnen kiezen.

Q?

Zit je niet veel te laag op een ligfiets?

A.

Nee, op een ligfiets zit je lager dan op een gewone fiets, maar je zit even hoog als de meeste automobilisten. Automobilisten klagen daar nooit over. De iets lagere positie wordt bovendien ruimschoots goedgemaakt door het betere overzicht. Op een ligfiets kun je makkelijker om je heen kijken omdat je niet voorover zit. Wel is het zo dat extreem lage ligfietsen, die bedoeld zijn voor races duidelijk minder geschikt zijn voor druk stadsverkeer. Maar datzelfde geldt uiteraard ook voor het dubbelgevouwen zitten op een gewone racefiets.

Q?

Is het gevaarlijker op een ligfiets?

A.

Uitgezonderd de extreem lage ligfietsen, waarbij het zicht minder is, is fietsen op een ligfiets juist minder gevaarlijk. Bij een valpartij val je niet met het kwetsbare hoofd naar voren. Een ligfietser heeft heel snel de benen aan de grond, en die kunnen heel wat meer opvangen dan hoofd en handen. Bovendien als je valt, val je van minder hoog.

Q?

Als ik mensen op een ligfiets zie, lijkt het mij altijd dat je zo’n last van je nek krijgt.

A.

Veel mensen die onbekend zijn met ligfietsen vragen zich dit af. De houding op de ligfiets kan je vergelijken met die in een relaxstoel, mensen kunnen avonden lang in de relaxstoel zitten lezen of televisie kijken. Op de meeste fietsen die ook maar een beetje een sportieve houding hebben moet je je hoofd al omhoog houden om vooruit te kunnen kijken, bij een racefiets of triathlonfiets ga je zo diep zitten dat je eigenlijk vooral naar het asfalt zit te kijken.

Q?

Wordt je niet verschrikkelijk nat als het regent?

A.

Jazeker, ongeveer net zo nat als op een recht-opfiets. Er is uitstekende regenkleding te koop die heel goed voldoet bij het ligfietsen. Een optie is een polyester overkapping die veel bescherming biedt en bovendien voor meer stroomlijn zorgt. Tevens bestaan er overdekte ligfietsen. Als het regent zullen je schenen eerder nat worden terwijl op een rechtop-fiets je bovenbenen natter worden. Doordat je rechtop zit met je hoofd zal je meer regen in je gezicht krijgen. Vooral brildragers zullen dan blij zijn met een “pet met klep”.
De autorijdende forens denkt trouwens dat het vaker en harder regent dan de fietsende forens.